231 Praha - Lysá nad Labem - Kolín [ Železniční trať ]
Trať byla vybudována soukromou Rakouskou severozápadní dráhou po částech v letech 1870–1873.[4] Část z Nymburka do Kolína byla uvedena do provozu v roce 1870 jako součást tzv. základní sítě Severozápadní dráhy. Část z Nymburka do Prahy jako díl tzv. doplňovací sítě je v provozu od roku 1873, přičemž úsek z Lysé nad Labem do Prahy sloužil jako odbočka z páteřní tratě mezi Vídní a Děčínem, která tvořila nejkratší spojnici Drážďan s Vídní.[5] Z tohoto důvodu je kilometráž na trati mezi Kolínem a Lysou počítána právě z Vídně, zatímco kilometráž do Prahy má nultý kilometr umístěný v Lysé. V letech 1873–187] vlaky Severozápadní dráhy končily na provizorním nádraží na Rohanském ostrově, jelikož koncová stanice známá dnes pod názvem Praha-Těšnov v té době ještě nebyla dokončena.[6] V dobách Rakousko-uherské monarchie byl úsek této trati mezi Kolínem a Lysou významný jako tranzitní trať mezi Rakouskem a Saskem, zatímco úsek z Prahy do Velkého Oseka jako hlavní trať mezi Čechami a Pruskem. Právě trať mezi Vídní a Děčínem byla úřady monarchie vnímána jako jedna z páteřních tratí státu, a proto již roku 1900 vznikl projekt zdvojkolejnění trati Kolín–Děčín. V úseku mezi Čáslaví a Lysou měla být druhá kolej dokončena v roce 1906. Správní rada Rakouské severozápadní dráhy však tento nákladný projekt nepodporovala a snažila se mu vyhnout. Druhé koleje se tak úsek Velký Osek – Nymburk dočkal v roce 1907 a úsek Velký Osek – Čáslav v roce 1909.[7] V roce 1909 byla Rakouská severozápadní dráha zestátněna a s ní i celá trať. Majetek Severozápadní dráhy pak připadl státním drahám k.k. StB.[8] Význam tratě však zůstal zachován. Oslabil až se vznikem Československa v roce 1918 (zdroj)
UPŘESŇUJÍCÍ ODKAZY
- 0.00 km Praha Masarykovo nádraží [ Železniční stanice ] [gps], 195.00 m.n.m.
- 6.00 km Praha-Vysočany [ Železniční stanice ] [gps], 215.00 m.n.m.
- 15.00 km Praha-Horní Počernice, žst. [ Železniční stanice ] [gps]
- 19.00 km Zeleneč [ Železniční stanice ] [gps]
- 21.00 km Mstětice [ Železniční stanice ] [gps]
- 27.00 km Čelákovice [ Železniční stanice ] [gps], 195.00 m.n.m.
- 29.00 km Čelákovice-Jiřina [ Železniční stanice ] [gps]
- 35.00 km Lysá nad Labem [ Železniční stanice ] [gps], 185.00 m.n.m.
- 38.00 km Ostrá [ Železniční stanice ] [gps]
- 40.00 km Stratov [ Železniční stanice ] [gps]
- 44.00 km Kostomlaty nad Labem [ Železniční stanice ] [gps]
- 47.00 km Kamenné Zboží [ Železniční stanice ] [gps]
- 50.00 km Nymburk hlavní nádraží [ Železniční stanice ] [gps], 190.00 m.n.m.
- 52.00 km Nymburk depo [ Železniční stanice ] [gps]
- 55.00 km Velké Zboží [ Železniční stanice ] [gps]
- 57.00 km Poděbrady [ Železniční stanice ] [gps]
- 62.00 km Libice nad Cidlinou [ Železniční stanice ] [gps]
- 65.00 km Velký Osek [ Železniční stanice ] [gps], 195.00 m.n.m.
- 68.00 km Veltruby [ Železniční stanice ] [gps]
- 72.00 km Kolín-Zálabí [ Železniční stanice ] [gps]
- 73.00 km Kolín [ Železniční stanice ] [gps], 200.00 m.n.m.
UMÍSTĚNÍ
- Území obce: Lysá nad Labem
- Správní obvod 2: Lysá nad Labem
- Správní obvod 3: Lysá nad Labem
- Území NUTS 4: Okres Nymburk
- Území NUTS 3: Středočeský kraj
- Území NUTS 2: Střední Čechy
- Turistická oblast: 04 Střední Čechy - severovýchod - Polabí
- Turistický region: Okolí Prahy
KRÁLOVSTVÍ PERNÍKU, z. s.
V Perníkové chaloupce č. p. 38
533 52 Ráby u Pardubic
Czech Republic
spravce@kralovstvi.cz
(+420) 602 413 134